Tips voor een goede vacaturetekst

Je wilt natuurlijk dat jouw vacature gaat opvallen en gelezen wordt. De inhoud van jouw vacaturetekst is hierin erg belangrijk. Hoe stel je nu een goede wervende tekst op? Hieronder vind je tien gouden tips die jou kunnen helpen om een zo goed mogelijk visitekaartje achter te laten voor een potentiële vrijwilliger.

Gouden Tips

1.     Denk na over jouw vrijwilliger

Het is belangrijk dat je bij het werven zelf weet wie de vrijwilliger is die jij zoekt. We komen pas in actie als we ons persoonlijk aangesproken voelen. Hoe meer jij weet wie jouw ideale vrijwilliger is hoe mooier je jouw vacaturetekst op maat kunt maken.

Deze vragen kunnen helpen om een beter beeld te krijgen van jouw ideale vrijwilliger

  • Is de ideale vrijwilliger een man, een vrouw, genderneutraal?
  • Wat is de leeftijd van de ideale vrijwilliger? (denk er hierbij ook aan of de leeftijd past bij jullie huidige vrijwilligersbestand)
  • In welke levensfase zit deze ideale vrijwillige? (jonge kinderen, carrière, studerend, tussen twee banen, gepensioneerd, ziektewet, nieuwkomer)
  • Welk opleidingsniveau heeft de vrijwilliger die je zoekt?
  • Welke karaktereigenschappen zijn van belang? (denk aan de groepsdynamiek van het team en wat van belang is voor de aard van het vrijwilligerswerk)
  • Welke hobby’s of interesses heeft deze ideale vrijwilliger?
  • Welke vaardigheden heeft deze ideale vrijwilliger?
  • Om welke reden zou deze persoon vrijwilligerswerk gaan doen en wat vindt hij of zij belangrijk? (tussen twee banen, ervaring opdoen, contact met andere mensen, contact met andere vrijwilligers, iets leren)
  • Bewoording: Welk taalgebruik spreekt de persoon aan die jij voor ogen hebt? (formeel, gezellig, meerdere talen)


2.     Een pakkende titel

Er is geen mens die opstaat en denkt; ‘Ik ga vrijwilliger worden!’. Wel staat iemand op met gedachten zoals; ‘Ik wil iets goeds doen’ of ‘Ik wil me nuttig maken’. Daarna komt dan pas de gedachte; ‘misschien is vrijwilligerswerk wel wat’. Dat betekent dat de persoon meestal nog geen idee heeft wat voor vrijwilligerswerk hij of zij zoekt en wat er in de omgeving aan mogelijkheden zijn. Op de vacaturebank zullen ze hoogst waarschijnlijk een brede interesse aangeven waar vele opties uit naar voren komen. De vrijwilliger in spe zal eerst naar koppen/trefwoorden kijken die hem of haar aanspreken.

Wees in de titel concreet en geef alvast weg voor wie, dit een mooie kans is en waarom.

  • ‘Ben jij die vrolijke noot die graag voor onze bewoners een muziekje komt maken?’
  • ‘Als keukentijger verbind jij mensen via jouw gemaakte eten.’
  • ‘Als wandelmaatje beleef je samen de natuur.'


3.     Schrap het woord vrijwilliger

Mensen kijken al in de vrijwilligersvacaturebank. Je hoeft het dus in je titel niet meer te benadrukken. Kies liever voor buddy, maatje, gastvrouw of begeleider. Plaats je de vacature ook op je website of social media, benoem daar dan wel dat het vrijwilligerswerk betreft.


4.     Afbeeldingen vallen op

Wist je dat als je beeld gebruikt tekst veel beter blijft hangen? Dit komt omdat onze hersenen een kei zijn in het verwerken van plaatjes. Visuele informatie wordt wel 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Laat dus deze kans niet liggen en zorg voor een afbeelding bij je vacature. Een leuke, uitnodigende foto van het vrijwilligerswerk of van een leuke bijeenkomst bijvoorbeeld.


5.     Schrik niet af

Vaak zien we in vacatures het profiel van Superman of Catwoman staan. Met eisen of taken waar zelfs deze ‘supermensen’ voor terugdeinzen. Vrijwilligers willen in de eerste plaats iets nuttigs doen, ergens aan bijdragen of gewoon betrokken zijn. Als de taken te groot zijn, dan zullen mensen terughoudend zijn om te reageren. Zorg voor een kleine haalbare functie of taak. Ook kun je kijken of je de functie niet kunt splitsen als deze aan de grote kant is.


6.     Spreek de vrijwilliger aan

Het geheim van een goede wervende tekst zit 'm (onder andere) in hoe vaak je spreekt over 'wij' en 'jij'. Tel dat eens na in de tekst. Gaat het alleen over jullie? Zorg dat je meer over 'jij', de vrijwilliger, spreekt en je zult beter scoren.


7.     What’s in it for me?

Het nieuwe werven gaat van buiten naar binnen. Het gaat niet alleen meer om wat jij vraagt, maar vooral om wat je te bieden hebt. Stel jezelf de vraag; ‘Waarom wordt iemand gelukkiger als hij bij jou vrijwilligerswerk komt doen?’ Geef dus ook duidelijk weer wat de vrijwilliger ervoor terug krijgt en dat hoeft heus niet altijd om vergoedingen te gaan. Ervaring opdoen, gratis training, nieuwe contacten op doen, kerstattentie etc. zijn goeie manieren om te laten zien dat je graag investeert in je vrijwilligers.


8.     Zorg voor een goed organisatieprofiel

Zowel je vacatures als jouw organisatie zijn zichtbaar. Dat is natuurlijk handig, want hierdoor ziet een vrijwilliger in een oogopslag al jouw vacatures en leren ze meteen je organisatie een beetje kennen. Zorg er daarom wel voor dat jouw organisatieprofiel aantrekkelijk is. Een inspirerende foto, een sterk logo, enthousiasmerende beschrijving van je organisatie en actuele contactgegevens (website, telefoonnummer etc.) zijn een must.


9.     Blijf authentiek

Natuurlijk wil je een hippe, spetterende vacature die meteen leidt tot nieuwe vrijwilligers. Zorg echter wel dat je trouw blijft aan jouw organisatie. Ga niet zo 'out of the box' dat je vacature een totaal andere sfeer weergeeft dan die binnen jouw organisatie heerst, dit schept verkeerde verwachtingen.


10.     Call to action

Tot slot zet je onderaan nog een 'call to action'. Dit is een concrete oproep tot actie aan de kant van de vrijwilliger, die duidelijk en uitnodigend is. Je kunt denken aan; ‘Bel Sandra voor meer informatie’ of ‘Bel ons voor een kennismaking wij zetten de koffie/thee klaar’ of ‘Bel gerust als je eerst eens bij ons zou willen kijken’.