Expeditie Nieuwe Gezichten
Waar je bij werven nog meer aan kunt denken
Waar je bij werven nog meer aan kunt denken
De Expeditie Nieuwe Gezichten is ontwikkelt door het NOV en is een nieuwe manier van vrijwilligers werven. Er zijn een aantal tips uit de methode op een rij gezet.
Denken in reizen
1. bedenk eerst: waar staan we nu? Waar willen we naar toe?
Stel jezelf een aantal vragen:
- Voor welke activiteiten missen wij vrijwilligers?
- Wat moet degene kunnen voor die activiteiten?
- Welke eigenschappen zijn belangrijk?
- Welke doelgroep willen we hiermee bereiken?
Welke aannames kun je maken over jouw doelgroep stel een of meerdere persona op.
- Welke kanalen gebruikt hij/zij?
- Welke kenmerken, doelen en interesses heeft jouw persona?
- Wat zal hem/haar aanspreken?
- Wat kunnen zijn/haar motivaties zijn?
2. Wees je bewust van de vrijwilligersreis
Elke potentiële vrijwilliger gaat op reis totdat hij/zij aan de slag is al vrijwilliger.
De reis begint:
- Geïnteresseerd raken in vrijwilligerswerk (social media, vrienden, meer tijd over, een ludieke actie die tot denken heeft gezet etc).
- Om in actie te komen moet de vrijwilliger aangesproken worden op zijn/haar motivaties.
- Dan zijn er nog mogelijke afhaak momenten zoals (twijfel, vervelende formulieren, te veel tijdsinvestering, geen contact krijgen met de organisatie).
Als organisatie kun je inspelen op die reis met de volgende stappen.
3. Aan de slag met motivatoren
Onderzoek is binnen je organisatie wat de motivatoren zijn van vrijwilligers, waarom doen ze vrijwilligerswerk bij jou? Per organisatie en zelf binnen de organisatie kan het per activiteit verschillen. Voor een bewonersorganisatie is dat bijvoorbeeld betrokkenheid bij de buurt. Voor organisatie van natuurbeheer kan het bijdragen aan natuurbehoud zijn. Benoem de motieven met elkaar en bekijk of deze motieven passen bij de doelgroep die je wilt werven.
4. Aan de slag met afhaakmomenten
Ga met elkaar brainstormen wat afhaakmomenten kunnen zijn. Betrek hier ook vrijwilligers bij uit jouw organisatie, zij kunnen goed aangeven wat ze lastig vonden. Denk aan zaken als; bereikbaarheid, hoe verloopt een kennismakingsgesprek, te lange vacaturetekst, website traag of verouderd, komt iemand makkelijk in het team, hoe gaan jullie om met onzekere vrijwilligers etc.
5. Aandacht trekken
Om de aandacht te trekken moet je gebruik maken van triggers (zien, horen, voelen). Hoe val je op om je doelgroep te bereiken? Of hoe laat je op een goede manier de impact van jouw organisatie zien?
Waar kun je aan denken:
- Houd het simpel denk niet in grote campagnes maar in acties
- Doe het altijd in combinatie met social media
- Probeer creatief te zijn, denk out of the box maar blijf wel dichtbij wat belangrijk is voor jullie organisatie.
- Onderzoek je doelgroep, waar zitten ze?
- Genereer gezamenlijk ideeën, maak prototypes- test deze en verbeter waar nodig is.
- Wat is actueel? Speel daarop in.
Nog wat inspiratie..
- Organiseer een activiteit voor potentiële vrijwilligers. Zou je graag meer buurtbewoners willen betrekken als vrijwilliger? Organiseer dan bijv. een buurt-koffie-middag.
- Vergeet je eigen netwerk niet. Daar kan een potentiële vrijwilliger tussen zitten.
- Organiseer een open dag en laat jullie eigen vrijwilligers aan het woord.
- Bedenk een leuke eenmalige uitdaging (die bij je organisatie past). Je kunt denken aan; ‘Wie wil er meehelpen om in de week van de eenzaamheid voor onze doelgroep cupcakes te bakken?’
- Kijk eens naar anderen organisaties, wie zoeken nog meer vrijwilligers? Kun je jullie krachten bundelen?
- Onderzoek of je eigen organisatie klaar is voor nieuwe gezichten. Zijn er nog fricties die jullie weg moeten nemen? Tip: je kunt bij de Coördinator Vrijwillige Inzet een aanvraag doen om het Jam Culture spel in jouw organisatie te spelen. Deze geeft veel inzichten in jullie eigen organisatie cultuur. Meer weten neem contact op: 06 83 55 45 47
Nieuwsgierig geworden naar deze methode?
Dit jaar organiseert de Coördinator Vrijwillige Inzet een aantal inspiratie sessies zodat je nog meer kennis kunt maken met deze methode. Ben je geïnteresseerd om deel te nemen aan een sessie en wil je een berichtje ontvangen als er een wordt georganiseerd stuur dan een mail naar: [email protected]